۱۳۹۰ مرداد ۲۴, دوشنبه

مردم بیش از هر کسی از خامنه ای متنفر شده اند

گزارش "افسانه نگاهی" از تهران برای پیک نت

پشت دودغلیظ و چند رنگ

تهران در انتظار حادثه

 

کسانی را دیدم که حتی تا سال گذشته هم طرفدار احمدی نژاد و سینه چاک رهبر بودند و امسال یا خجالت زده بودند و یا به جمع اکثریت مردم پیوسته اند که از رهبر نفرت دارند. باور کنید که مردم بیش از هر کسی از خامنه ای متنفر شده اند. باید بین مردم باشید تا این را با الفاظ و اشکال مختلف بشنوید و احساس کنید.

خودتان میدانید که من در چه رشته ای متخصص هستم و در سفرهای یکساله ام به ایران در چه سطحی تماس و ارتباطات دارم. حتی در میان خانواده شهدا این نفرت عمیقا شکل گرفته است. من اصلا نمی خواهم قضاوت کنم که مردم حق دارند و یا ندارند. فقط می خواهم آنچه که هست را منتقل کنم.

مردم آرام آرام و بدون تظاهر جلو می روند. همه منتظر یک فرصت اند. درباره ترافیک تهران هم  حرف نو اینست که از عقب همه اتومبیل ها اگر در گذشته دود یک رنگ بیرون می آمد، حالا دود چند رنگ بیرون می آید. یک چیزی بنام بنزین درست کرده اند و مردم می ریزند توی ماشین هایشان که خود مردم، ببخشید، اسمش را گذاشته اند: شاش اسلامی!

درباره صدا و سیما هم این جمله حجت را تمام می کند: درش تخته شده!

اصلا کسی با سیما کاری ندارد. صاحب یهودی فارسی وان (فارسی یک) یک کانال تازه بنام "زمزمه" راه انداخته که سریال هایشان مزخرف تر و پوچ تر از سریال های فارسی وان است. مردم دیدن همین سریال های پوچ و مزخرف را به سریال ها و برنامه های سیما ترجیح داده اند و از صبح تا شب پای تلویزیون و ماهواره میخکوب شده اند. مردم با این سریال ها، در ذهن و رویاهایشان از ایران و فضای غیر قابل تحملی که درست شده بیرون می روند.

از جمهوری به پائین چهره شهر مذهبی و یا مذهبی تر است، اما نه آن مذهبی که حکومت روی آن حساب کند. مردم سرشان به روزه و عبادت خودشان گرم است و کاری به کار حکومت ندارند. فقط برای آنکه بدانید چه فاصله ای بین مذهب حکومتی و مذهب مردم ایجاد شده برایتان می نویسم که اکثریت مردم وحشت دارند از این که کنار مساجد و تکایا شربت و یا مواد غذائی بگیرند. برخلاف گذشته که می گفتند شربت امام حسین و یا امام حسن و یا دو طفلان مسلم، حالا اسم شربت را گذاشته اند شربت امام زمان! در گذشته برای گرفتن شربت و حلوا و خرما، مردم از هم جلو می زدند، اما حالا از کنار کسانی که این نذری ها را می دهند با بی اعتمادی رد می شوند.

هر بار غروب بعد از افطار که از خانه خواستم بیرون بروم مادرم سفارش کرد که از دست کسی در خیابان و یا کنار مساجد چیزی بعنوان نذری نگیری. می گفت موادی در آن می ریزند که بیهوش می کند و می برند برای تجاوز!

گرانی و درماندگی مردم قابل وصف نیست. احمدی نژاد عملا رفته است. کافی است روی پیشخوان روزنامه فروشی ها عناوین صفحات اول روزنامه ها را بخوانید تا به همین نتیجه ای برسید که من رسیدم. بندرت نام او در صفحه اول روزنامه ها پیدا می شود و اگر هم اسمی از او باشد نقل قولی از اوست. مثلا درباره خوبی تعطیلات پنجشنبه! تصمیمات دولتی با عناوینی که مرجع مشخصی ندارد منتشر شوند.

همه منتظر حادثه ای هستند که خودشان هم نمی دانند چیست و وقتی از انتخابات صحبت می کنی، می گویند: برو بابا دلت خوشه!

درباره وضع اقتصادی فقط همین یک قلم را برایتان می نویسم و شما بقیه اش را خودتان حدس بزنید. پارسال وقتی در بازار تهران راه می رفتی، همه به هم تنه می زدند تا بتوانند برای خود راه باز کنند. مغازه دارها از سر سیری با مشتری حرف می زدند و حتی با بی ادبی. امسال از خلوتی می توانی حتی در بازار بدوی. مغازه دارها جلوی مغازه ها ایستاده و با چاپلوسی مشتری ها را به داخل مغازه دعوت می کنند.

درباره فقر هم خودم دیدم که صبح زود مینی بوس های شهرداری کسانی را که کنار خیابان از حال رفته اند جمع می کنند و می ریزند داخل مینی بوس ها و می برند. عده ای می گویند آنها را می برند به خانه مخصوصی که شهرداری برای نگهداری این افراد درست کرده، اما مردم بیشتری می گویند آنها را می برند و خارج شهر در بیابان می ریزند بیرون. باور نمی شود کرد که آنها دوباره بتوانند از بیابان خودشان را به شهر برسانند و احتمالا همانجا در بیابان تلف می شوند. خیلی از این آدم ها از شهرستان ها به تهران می ایند و دچار این سرنوشت می شوند.

گرمای شدید و ترافیک چنان سنگین و هوای آلوده چنان دست به دست هم داده اند که مردم ترجیح میدهند بیشتر در خانه بمانند و بیرون نیآیند. حتی سعی می کنند از مغازه های دور و بر خانه خرید کرده و زود برگردند به خانه.

اما درباره سپاه

مردم می دانند که همه چیز در اختیار سپاه است. فقط خشکسوئی ها، آریشگاه ها، بقالی ها و لبنیاتی ها و قهوه خانه ها و رستوران ها باقی مانده اند که آنها هم اغلب یک جورهائی به سپاه و بسیج وصل شده اند تا بتوانند نانشان را در آورند.

عیب او جمله بگفتم، هنرش را هم بگویم.

وضع نت خوب شده. یعنی سرعت کامپیوتر بهتر شده است. این بخاطر نت جدید ایران است. قرار است از اواخر شهریور بهتر هم بشود. حکومت خودش هم فهمیده که با فیلترینگ و سرعت کم کردن اینترنت نمی تواند جلوی ارتباط اینترنتی مردم را بگیرد. ضمنا کار خودشان هم فلج شده بود.

درباره جنبش سبز هم برایتان بنویسم:

با هرکس در باره موسوی صحبت می کنی، اگر با احترام از او یاد نکند، با ابراز همدردی برای مظلومیت او یاد می کند. سید مظلوم اصطلاح جدید مردم برای اوست. بعضی ها هم با صفات و الفاظ ناشی از فرهنگ خودشان از پایداری و مقاومت او تعریف می کند و آن را می ستایند.

هر وقت موبایل و یا تلفن منطقه ای به هر دلیل قطع می شود، فورا مردم همدیگر را خبر می کنند که لابد در آن منطقه تظاهرات شده. همه منتظرند.

منبع پيک نت:

http://www.pyknet.net/1390/08mordad/20/page/32Gozaresh.php

هیچ نظری موجود نیست: