۱۳۸۹ اردیبهشت ۵, یکشنبه

سپاه پاسداران؛ از حفظ تا ذبح آرمانها؟!

یلدا آراسته

جرس: سردار حسین علایی به بهانه سالگرد تاسیس سپاه پاسداران با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گفتگو کرد. به نظر وی که اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه بوده است و سابقه ریاست ستاد مشترک سپاه و قائم‌مقامی وزارت دفاع و ریاست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع را به عهده داشته است این نهاد نیاز به بازگشت به آرمان های امام دارد.

وی در این گفتگو گفته است : " سپاه نیاز دارد که دائم در معرض اندیشه های امام قرار گیرد و سپاه بیش از هر سازمان دیگری نیاز دارد که امام و اندیشه های امام را درست بشناسد و در عین حال اندیشه های امام را به صورت سیستمی ببیند."

وی همچنین تاکید می کند: "سپاه باید مراقبت کند که همیشه مقبول و مورد تایید مردم باشد و با رفتارهایی که از خودش بروز می دهد، همان اعتماد و اطمینانی که سپاه در گذشته و به خصوص در دوران جنگ در حد اعلاء داشت را حفظ کند."

این سخنان در حالی عنوان می شود که سپاه پاسداران در حوادث بعد از انتخابات سال گذشته رسما اعلام کرد که مسوولیت امنیت شهر ها را در دست داشته است و مردم این نهاد را مقصر بسیاری از زخمی ها ، کشتار ها و سرکوب شدید مردم می دانند .

نهادی که روزگاری قرار بود در کنار مردم باشد چنان از آنها فاصله گرفت که چیزی جز هراس باقی نمانده است .

برای حفاظت از آرمان ها

اردیبهشت ماه 1357 سپاه پاسداران انفلاب اسلامی به فرمان آیتالله خمینی تشکیل شد.

این نهاد زیر نظر دولت موقت فعالیت می کرد. هدفی که برای این سازمان در نظر گرفته شده بود حمایت و حفاظت از آرمان های انقلاب اسلامی بود .

اصل 150 قانون اساسی نیز در خصوص سپاه پاسداران می گوید : " سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشكیل شد، برای ادامه ی نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می ماند. حدود وظایف و قلمرو مسؤولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسؤولیت نیروهای مسلح دیگر با تأكید بر همكاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین می شود."

در کنار ارتش

نظر آیت الله خمینی در آن زمان این بود که ارتش باید نیروی خود را بر روی دفاع از مرزها متمرکز کند و کار سپاه نظارت بر داخل و جلوگیری از خرابکاری های در داخل بود.

به هر حال درهشت سال جنگ میان ایران و عراق سپاه پاسداران که در آن زمان دیگر فرمانده ای داشت و نیروهایی آموزش دیده، پا بپای ارتش و گاهی جلوتر ازآن قدم برداشت .

مجهزتر از ارتش

سپاه پاسداران که به گفته محسن رفیق دوست در زمان جنگ اسلحه اش را از کره و فلسطین می خرید این روزها از نظر تجهیزات گامی فراتر از ارتش است .

در این سالها که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد سپاه پاسداران توانست آنقدر از نظر تسلیحات نظامی پیشرفت بکند که با کوچکترین تهدیدی، موشکی جدید امتحان کند و یا مانور دریایی بدهد که نشان از این دارد که می تواند خطری باشد برای کشورهای دشمنی که در منطقه هستند .

اما این پیشرفت ها به همین جا ختم نشد. پای سپاه پاسداران به سیاست ایران باز شد . در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری سپاه پاسداران تلویحا از محمود احمدی نژاد حمایت کرد.

هرچند که سرداران این ستاد اعلام کردند که چهار سال پیش هم از احمدی نژاد حمایت کرده اند.

با این کار پا روی فرمان آیت الله خمینی گذاشته شد که نظامیان را از ورود به سیاست منع کرده بود.

اتهام انقلاب مخملی

یدالله جوانی رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران، نخستین کسی بود که در خرداد ماه سال گذشته میر حسین و طرفدارانش را به را ه اندازی انقلاب مخملی متهم کرد.

هنوز انتخابات آغاز نشده بود که وی اعلام کرد: "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد."

و این اتهام به دلیل آن بود که هواداران میر حسین موسوی از رنگ سبز استفاده می کردند.

شهر در دست آنها

سرتیپ عبدالله عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله نیز چند ماه بعد از انتخابات اعلام کرد که نیروهای بسیجی به درخواست نیروی انتظامی روز 23 خرداد وارد عمل شدند، اما از 25 خرداد تمام مسئولیت بر عهده سپاه و نیروهای بسیجی گذاشته شد، که تا 25 مرداد ماه ادامه داشت.

 

این زمانی است که در طول آن بزرگترین گردهمایی های معترضین شکل گرقته بود و زخمی ها و کشته های زیادی بر جا گذاشته بود که عملا مسوولیت آن با سپاه پاسداران است.

اتهام بر اندازی

تیر ماه مجتبی ذوالنوری جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، میر حسین موسوی را متهم کرده که با جمع کردن استادان دانشگاهها 52 محور برای ادامه نهضت پس از انتخابات تعیین کرده که یک مورد آن برای محاکمه در دادگاه انقلاب کافی است.

او در همان جلسه هاشمی رفسنجانی را نیز متهم کرد که به همراه محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، میرحسین موسوی و مهدی کروبی  با تشکیل کمیته صیانت از آرا در "طراحی فتنه های اخیر " دست داشتند.

تهدید مردم

اما دامنه این مخالفت ها به سران جنبش سبز ختم نشد و کار به آنجا رسید که سپاه پاسداران بارها مردم معترض را تهدید کرد که اگر در اجتماعات شرکت کنند با آنها برخورد می شود .

26شهریورماه و پیش از راهپیمایی روز قدس، سپاه پاسداران در بیانیه ای اعلام کرد که با کسانی که در روز قدس "شعار انحرافی "بدهند یا "نماد سبز "همراه داشته باشند، برخورد خواهد کرد.

در آستانه 13 آبان نیز سپاه پاسداران بیانیه ای منتشر کرد و درآن از مردم خواست تا در این راهپیمایی شرکت کنند و تنها شعار مرگ بر امریکا سر بدهند.

سردار علی فضلی فرمانده سپاه تهران پیش از 16 آذر اعلام کرد که آمادگی برخورد با هرگونه ناآرامی را دارند.

و این در حالی بود که برای تمام این مراسم رهبران جنبش سبز مردم را به حضور در راهپیمایی ها دعوت کرده بودند .

سپاه پاسداران ایران مسوولیت بسیاری از دستگیری ها را برعهده گرفت و بسیاری از زندانیان پس از آزاد شدنشان گفتند که تحت نظارت نیروهای سپاه بوده اند.

تازه ترین تهدید

اما این تهدیدها و دستگیری ها پایان نیافته است و با نزدیک شدن سالگرد انتخابات سپاه پاسداران تهديد کرد در صورتی که معترضان بخواهند به مناسبت سالروز ۲۲ خرداد موج جديدی از اعتراضات را آغاز کنند در اقدامی قريب الوقوع " ليدرها و محرکان " اعتراضات را بازداشت می کند.

سايت "بصيرت " رسانه اينترنتی دفتر سياسی نمايندگی ولی فقيه در سپاه پاسداران به نقل از "يک مقام آگاه " از آنچه " تلاش جريان فتنه برای ايجاد موج جديدی از تلاش های آشوب طلبانه " و " اختلال درامور و زندگی مردم " خوانده ، خبر داده است.

اين مقام آگاه ادعا کرد که معترضان قصد دارند "به بهانه مناسبت های مختلف بويژه ۲۲ خرداد " و " مناسبت های مختلف " موج جديدی از اعتراضات را " کليد بزنند " معترضان را به بازداشت تهديد کرد و مدعی شد که "با تلاش‌های صورت گرفته نهادهای مربوط طی يک ساله گذشته تمامی ليدرها وعوامل اغتشاش در مناسبات يک سال گذشته شناسايی و طی هفته های آتی دستگير خواهند شد. "

سپاه پاسداران که قرار بود تشکیل شود تا حافظ منافع انقلاب اسلامی باشد در برابر بیگانگان ، بزرگترین سرکوب گر مردم معترضی شد که بعد از 30 سال از پیروزی انقلاب دنبال رای خود می گشتند.

ارتشی دیگر در درون

اما این نهاد در این سالها تنها سرگرم آماده سازی سلاح و تجهیزات نظامی نبود، فروردین ماه سال گذشته سپاه پاسداران اعلام کرد که "ارتش سایبری " دارد که با متخلقان اینترنتی برخورد می کند

خرداد ماه این ارتش سایبری کاربران اینترنتی را تهدید کرد چنانچه دست به انتشار اخبار در فضای سایبری بزنند یا مطالبی منتشر کنند که تحریک آمیز باشد و مردم را به شرکت در راهپیمایی ها تشویق کنند با آنها برخورد خواهد شد.

احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی قبلا اعلام کرده بود که تمام اس ام اس ها و ایمیل ها کنترل می شود.

اما نیروی انتظامی هیچ گاه خبری از لشگر سایبری خود نداده است و به نظر می رسد که کنترل ایمیل ها و اس ام اس ها به عهده سپاه پاسداران باشد که از سهامداران عمده وزارت ارتباطات است.

فعالیت در عرصه پول

سهامدار عمده وزارت ارتباطات تنها بخش کوچکی از فعالیت اقتصادی سپاه پاسداران است.

اول مهر ماه سال گذشته شورای پول و اعتبار اساسنامه موسسه مالی و اعتباری انصار را برای تبدیل به بانک تصویب کرد و اولین بانک وابسته به سپاه پاسداران ایران به زودی فعالیت خود را از سر می گیرد.

بهمن ماه نیز آمریکا دامنه تحریم ها علیه سپاه پاسداران را گسترش داده و یک مقام ارشد این نهاد و چهار شرکت وابسته به آن را به فهرست تحریم های یکجانبه خود اضافه کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تحریم های جدید بر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه متمرکز است.

چهار شرکتی که تحریم شده اند عبارتند از: موسسه های مکین، رهاب، فاطر و مهندسین مشاور ایمن سازان.

استوارت لیوی، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا، سپاه را متهم کرد که از طریق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و موسسه های یاد شده ارتباطش را با جهان خارج حفظ می کند.

اما این باز هم بخشی از فعالیت اقتصادی این نهاد است و کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که نفوذ این نهاد در اقتصاد ایران بسیار زیاد است.

سپاهی برای تمام دنیا

پنتاگون ادعا کرد که سپاه پاسداران بر حضور خود در آمریکای لاتین، به ویژه ونزوئلا افزوده است.

آسوشییتدپرس گزارش داد ، در گزارش وزارت دفاع آمریکا برای کنگره در مورد قدرت نظامی ایران آمده سپاه قدس "ظرفیت‌های عملیاتی را در سراسر جهان حفظ می‌کند"

این گزارش می‌افزاید سپاه قدس "در خاورمیانه، شمال آفریقا به خوبی جاگیری کرده، و در سال‌های اخیر شاهد حضور فزاینده این نیرو در آمریکای لاتین بوده ایم".

حضور نیروهای سپاه در دنیا مسئله است که همواره مطرح بوده و هیچ گاه با مخالفت و تکذیب نیروهای سپاه مواجه نشده است .

با همه این پیشرفت ها در تمام وجوه اما به نظر نمی رسد که هدف اولیه از برقراری چنین نهادی دنبال کردن این اهداف بوده باشد .

4 تیر 1358 جمعی از پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیدار آیت الله خمینی رفتند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این دیدار که در محل اقامت آیت الله خمینی در قم صورت گرفت، وی ضمن بیان مبانی پاسداری، به آنها خطر سوءاستفاده از قدرتشان را گوشزد کرد.

 آیت الله خمینی در بخشی از سخنان خود آورد :" مبادا خدای نخواسته یک انحرافی حاصل بشود و به نام پاسدار اسلام به برادران خود تعدی کنید."

تیر ماه 30 سال بعد از این تذکر، جوانان ایرانی در خیابان ها در برابر گلوله های نیروهای بسیج و سپاه قرار گرفتند، کشته شدند یا به زندان رفتند.

و این در حالی بود که چند وقت مانده به سی امین سالگرد این سخنرانی آیت الله خمینی همین نیروها به کوی دانشگاه حمله کردند و با قدرتی که در این سی سال به آن افزوده شده بود خون جوانانی را به گردن گرفتند که می خواستند قانون اساسی رعایت شود که سپاه نیز مشروعیتش را از همان جا می آورد.

منبع سايت جرس

http://www.rahesabz.net/story/14269/

هیچ نظری موجود نیست: