۱۳۹۰ مرداد ۸, شنبه

نگرانی روسیه از دفاع موشکی در اروپا جهت حمله احتمالی به ایران

تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۰, ساعت ۰:۳۷

ابراز نگرانی روسیه از طرح دفاع موشکی در اروپا جهت حمله احتمالی به ایران

جــرس: در واکنش به طرح استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا توسط ایالات متحده، نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، اعلام کرد که احتمال دارد این طرح سپر ضد موشکی برای تدارک حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش بخش فارسی «ریانووستی»، دميتری راگزين، طی سخنانی در جریان سفر به ترکیه گفت: "من اين را پنهان نمی‌کنم که چنين جنبه‌ای از اين مساله توسط ناتو مورد بحث قرار گرفته است. کسی نمی‌‌تواند با مفهوم «دفاع موشکی» خود را فريب دهد. اين يک سيستم صرفا دفاعی نيست. سپر هميشه شمشير را پوشش می‌دهد و دفاع و حمله به طور طبيعی با يکديگر مرتبطند."

به گزارش خبرگزاری «ريا نووستی» نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی همچنين تصريح کرده است: "نگرانی بسياری از کارشناسان معتبر روسيه و ديگر کشورها در آن است که سپر ضد موشکی اروپا که رسما وظيفه آن دفاع در برابر تهديدات ناشی از ايران اعلام شده، در حقيقت می‌تواند دستاويزی برای تدارک حمله به ايران مورد استفاده قرار گيرد."

وی همچنين گفته است: در حال حاضر رايزنی‌هايی با مقامات ترکيه درباره امکان استقرار رادار سيستم هشداردهی حملات موشکی انجام می‌شود که احتمالا در منطقه جنوبی شرقی اين کشور بايد مستقر شود.

طبق اين گزارش، دميتری راگزين همچنين گفته است: "همکاران آمريکايی برنامه سپر ضد موشکی خود را با برنامه موشکی ايران توجيه می‌کنند. ما در خصوص قصد مقامات ايرانی در اين زمينه، چگونگی مراحل ايجاد سلاح موشکی در خاک ايران و امکانات استفاده از آن اختلاف نظر داريم. ايران از سويی همسايه ما و از سوی ديگر همسايه ترکيه است و ما فکر نمی‌کنيم که لقب «پسر بد» به آن دادن به حل مسائل کمک کند."

نماينده دائم روسيه در پيمان آتلانتيک شمالی اضافه کرده است: "يکی از دلايلی که روسيه از برنامه اتمی ايران حمايت می‌کند نيز اين است که می دانیم ايران سلاحی در اختيار ندارد که باعث تهديدی از جمله علیه ما (روسيه) باشد."

اين ديپلمات روسيه می‌گويد، اخيرا توافقنامه‌ای ميان دولت‌های رومانی و آمريکا در خصوص ايجاد پايگاه موشک‌های رهگير در نزديکی بخارست به امضا رسيده است و پس از آن رزمناو «مونتری» آمريکا وارد آبهای دريای سياه شد که به سيستم سپر ضد موشکی مجهز است.

گفتنی است چندی پیش نیز، مرکز پژوهش ها مجلس شورای اسلامی درگزارشی نسبت به «سپر دفاع موشکی ناتو» ابراز نگرانی کرده و گفته بود "سپر دفاع موشکی ناتو می‌تواند تهديدی جدی عليه جمهوری اسلامی تلقی شود."

منبع جرس:

http://www.rahesabz.net/story/40534/

هیچ نظری موجود نیست: